IKEA’ nın
efsanevi ürünlerinin, başarısının, hayranlığının altında yatan nedenler
nelerdir?
F Seri üretim,
kolay montaj deneyimi için basit yöntemler, uygun maliyet için uygun maliyetli
malzemelerin kullanılması. Böylece ürün montajında çalışacak
elemandan, depolamada amblajlanmış ürünlerin yer kaplamasından ve nakliyeden
tasarruf ortaya sağlanmış oluyor.
F IKEA, aslında bir mobilya markası olmanın
ötesinde sempatik, sade ama işlevsel, konforlu, dayanıklı mobilya ile ev
aksesuarlarını uygun fiyatlarla sunarak bir kültür meydana getiriyor. Hayatın
önemli bir parçası olan mobilyaların güzel görünmekten fazlasına sahip olması gerekli.
F
Mağazada on
bine yakın çeşit bulundurarak müşterinin rakip firmalara kaymaları önleniyor.
Bu ürünlerde düşük fiyatla sunuluyor ki müşterinin alternatifleri azalsın. Her şey
müşterinin en rahat şekilde alışverişini gerçekleştirmesini sağlayacak şekilde
tasarlanmış.
F
Heyecanlandırıcı ve farklı aktivitelerle mağazayı günü harcanacak bir yer
kılmak, açılışları festivale dönüştürerek daha iyi bir günlük yaşam oluşturmayı
hedefliyor.
F
Restaurant ve oyun parkı ile aileleri tüm gün mağaza içinde tutabilmek
hedeflenmiş.( İKEA mağazalarındaki restoranlarda her yıl tonlarca İsveç köftesi
satılıyor)
F IKEA heyecanını
daima diri tutar, tutumludur, sorumludur, sadelikten şaşmaz. Yeniliğe çok önem
verir ve mahalli kültürlere de hitap etmeye bakar.
F
İç müşteriye (çalışanlara) fazlasıyla önem vermek. Çalışanlarının hem
kişisel, hem de kariyer hayatlarında ilerleme fırsatı sunarak gücünü kendi
içinden almak. Ailevi bir çalışma ortamı, yatay yönetim yapısı ile mutlu bir
çalışan kitlesi yaratmak.
F
IKEA markası
tamamen İsveç propagandasıyla kaplıdır. Amblemi İsveç bayrağı
rengi olan sarı lacivert; banyo takımlarına İskandinav
göllerinin; mutfak malzemelerine İsveççe baharat, şifalı bitki, balık, mantar ve
meyvelerinin; oturma
gruplarına İsveç
erkeklerinin; mutfak takımlarına İsveç
kızlarının; yatak odalarına ise İsveç
şehirlerinin; döşeme mobilyalarına İsveç saraylarının;
kitaplıklara İsveç dilindeki mesleklerin; aydınlatmalara İsveççe mevsim,
ay, günlerin; nevresimler, yatak örtülerine, İsveççe çiçek, bitki, değerli
taşların; çocuk malzemelerine İsveççe memeli hayvan ve kuş türlerinin;
isimlerini vermiştir. Ayrıca İkea’da
yeni mobilyalara isim bulmak ve o ismin diğer ülkelerin dillerinde sakıncalı
olup olmadığını araştırmak için çalışan bir ekip var. Bir bakıma IKEA’yı
ziyaret eden müşteri İsveç hakkında birçok şey öğrenerkerek mağazadan
ayrılmaktadır.
F Kamprad Ailesi, firmalarının çalışma
sistemini çok gizli tutup rakiplerine esrarengizlik yansıtarak, işlerindeki her
şeyi denetim altında tutuyor.
F
Öyle bir
büyümüş ki marka, IKEA’yı çekemeyenler tarafından www.ikeaphobia.com
adlı bir site kurulmuş. Bu sitede IKEA markası ürünleri kötülenerek
müşterilerin gözünden düşürülmek amaçlanmıştır.
F IKEA tüketiciye doğrudan ulaşmayı o kadar
benimsemiş ki bastırdığı broşürlerin İncilden fazla olduğu ortaya çıkmış.
F Ürün tanıtımına verdiği değerde şöyle;
IKEA fotoğraf stüdyoları Hollywood’dan sonra Avrupa’ daki en büyük fotoğraf
stüdyosu.
F IKEA, gittiği
her ülkedeki müşterilerinin farklı evlerde farklı kültürlerde yaşadığını
unutmayarak ürünlerini bu duruma adapte ederek piyasaya giriyor.
F
IKEA olan http://www.ikea.co.uk/ adresindeki
online programlarla alacağınız ürünlerle ofisinizi, mutfağınızı, odanızı nasıl
tasarlayacağınızı,bunu bilgisayar yardımıyla bir kaç şekilde görmenizi
sağlayıp, maliyet çıkararak sizi büyük bir yükten kurtarmayı amaçlıyor.
F
IKEA’da bir ürün tasarlanmadan önce hedeflenen satış fiyatı, maliyeti ve
kalite seviyesi belirlenir.
Ikea mağazalarında ailelerin özgürce vakit geçirmeleri için dinlenme
banklarından tutunda çocuğunuzun oynaması için yapılmış parklara her şey
tasarlanmış. “Çok sayıda insan için daha iyi bir gündelik yaşam yaratmak”
hedefiyle hareket ediyor. Yemek yedikten sonra kendi tepsilerini kendileri
toplayan müşteriler, bir nevi IKEA ile ortak sorumluluk anlamında alışverişini
yapmakta, aldığı ürünü kendi monte ettiğinde ise, ürüne ayrı bir emek
verdiğinden dolayı ürünle arasında daha sıkı bir bağ oluşacaktır.
Bugün 1,5 milyon
müşteri her gün Ikea mağazalarına uğruyor. 30’dan fazla ülkede 200’ün üzerinde
mağazaya sahip. Her bir mağaza ortalama 30.000 m2 alana ( 5–6
futbol sahası büyüklüğü) , 70 milyon dolara yakın bir maliyetle ve içerisinde
7.000 çeşit ürünün bulunduğu şekilde kuruluyor. Markayı yakından tanıyanlar
IKEA’nın büyümesini ve gizliliğini başı belli olmayan bir ahtapota
benzetiyorlar. Başının belli olmaması merkezden tüm işlerin çok derin bir
gizlilik içinde yürütülmesinden kaynaklanıyor.
Her ne olursa olsun İngvar Kamprad diğer adıyla IKEA, birçok ailenin
mutluluğuna katkıda bulundu ve uygun fiyatlarla hayallerindeki evi yakalama
şansını elde etmek isteyen insanlara umut kaynağı oldu. Müşterisini kendinden
bir parça görerek onunla iletişimi alışverişin ötesinde, daha sıcak bir
beraberliğe taşıdı ve taşımaya devam ediyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder