26 Aralık 2012 Çarşamba

IKEA'nın Başarı Sırları



IKEA’ nın efsanevi ürünlerinin, başarısının, hayranlığının altında yatan nedenler nelerdir?
F Seri üretim, kolay montaj deneyimi için basit yöntemler, uygun maliyet için uygun maliyetli malzemelerin kullanılması. Böylece ürün montajında çalışacak elemandan, depolamada amblajlanmış ürünlerin yer kaplamasından ve nakliyeden tasarruf ortaya sağlanmış oluyor.

F IKEA, aslında bir mobilya markası olmanın ötesinde sempatik, sade ama işlevsel, konforlu, dayanıklı mobilya ile ev aksesuarlarını uygun fiyatlarla sunarak bir kültür meydana getiriyor. Hayatın önemli bir parçası olan mobilyaların güzel görünmekten fazlasına sahip olması gerekli.

F Mağazada on bine yakın çeşit bulundurarak müşterinin rakip firmalara kaymaları önleniyor. Bu ürünlerde düşük fiyatla sunuluyor ki müşterinin alternatifleri azalsın. Her şey müşterinin en rahat şekilde alışverişini gerçekleştirmesini sağlayacak şekilde tasarlanmış.
F Heyecanlandırıcı ve farklı aktivitelerle mağazayı günü harcanacak bir yer kılmak, açılışları festivale dönüştürerek daha iyi bir günlük yaşam oluşturmayı hedefliyor.
F Restaurant ve oyun parkı ile aileleri tüm gün mağaza içinde tutabilmek hedeflenmiş.( İKEA mağazalarındaki restoranlarda her yıl tonlarca İsveç köftesi satılıyor)

F IKEA heyecanını daima diri tutar, tutumludur, sorumludur, sadelikten şaşmaz. Yeniliğe çok önem verir ve mahalli kültürlere de hitap etmeye bakar.
F İç müşteriye (çalışanlara) fazlasıyla önem vermek. Çalışanlarının hem kişisel, hem de kariyer hayatlarında ilerleme fırsatı sunarak gücünü kendi içinden almak. Ailevi bir çalışma ortamı, yatay yönetim yapısı ile mutlu bir çalışan kitlesi yaratmak.
F IKEA markası tamamen İsveç propagandasıyla kaplıdır. Amblemi İsveç bayrağı rengi olan sarı lacivert; banyo takımlarına İskandinav göllerinin; mutfak malzemelerine İsveççe baharat, şifalı bitki, balık, mantar ve meyvelerinin; oturma gruplarına İsveç erkeklerinin; mutfak takımlarına İsveç kızlarının; yatak odalarına ise İsveç şehirlerinin; döşeme mobilyalarına İsveç saraylarının;  kitaplıklara İsveç dilindeki mesleklerin; aydınlatmalara İsveççe mevsim, ay, günlerin; nevresimler, yatak örtülerine, İsveççe çiçek, bitki, değerli taşların; çocuk malzemelerine İsveççe memeli hayvan ve kuş türlerinin;  isimlerini vermiştir. Ayrıca İkea’da yeni mobilyalara isim bulmak ve o ismin diğer ülkelerin dillerinde sakıncalı olup olmadığını araştırmak için çalışan bir ekip var. Bir bakıma IKEA’yı ziyaret eden müşteri İsveç hakkında birçok şey öğrenerkerek mağazadan ayrılmaktadır.


F Kamprad Ailesi, firmalarının çalışma sistemini çok gizli tutup rakiplerine esrarengizlik yansıtarak, işlerindeki her şeyi denetim altında tutuyor.
F Öyle bir büyümüş ki marka, IKEA’yı çekemeyenler tarafından www.ikeaphobia.com adlı bir site kurulmuş. Bu sitede IKEA markası ürünleri kötülenerek müşterilerin gözünden düşürülmek amaçlanmıştır.

F IKEA tüketiciye doğrudan ulaşmayı o kadar benimsemiş ki bastırdığı broşürlerin İncilden fazla olduğu ortaya çıkmış.
F Ürün tanıtımına verdiği değerde şöyle; IKEA fotoğraf stüdyoları Hollywood’dan sonra Avrupa’ daki en büyük fotoğraf stüdyosu.
F IKEA, gittiği her ülkedeki müşterilerinin farklı evlerde farklı kültürlerde yaşadığını unutmayarak ürünlerini bu duruma adapte ederek piyasaya giriyor.

F IKEA olan http://www.ikea.co.uk/ adresindeki online programlarla alacağınız ürünlerle ofisinizi, mutfağınızı, odanızı nasıl tasarlayacağınızı,bunu bilgisayar yardımıyla bir kaç şekilde görmenizi sağlayıp, maliyet çıkararak sizi büyük bir yükten kurtarmayı amaçlıyor.

F IKEA’da bir ürün tasarlanmadan önce hedeflenen satış fiyatı, maliyeti ve kalite seviyesi belirlenir.


Ikea mağazalarında ailelerin özgürce vakit geçirmeleri için dinlenme banklarından tutunda çocuğunuzun oynaması için yapılmış parklara her şey tasarlanmış. “Çok sayıda insan için daha iyi bir gündelik yaşam yaratmak” hedefiyle hareket ediyor. Yemek yedikten sonra kendi tepsilerini kendileri toplayan müşteriler, bir nevi IKEA ile ortak sorumluluk anlamında alışverişini yapmakta, aldığı ürünü kendi monte ettiğinde ise, ürüne ayrı bir emek verdiğinden dolayı ürünle arasında daha sıkı bir bağ oluşacaktır.


Bugün 1,5 milyon müşteri her gün Ikea mağazalarına uğruyor. 30’dan fazla ülkede 200’ün üzerinde mağazaya sahip. Her bir mağaza ortalama 30.000 m2 alana ( 5–6 futbol sahası büyüklüğü) , 70 milyon dolara yakın bir maliyetle ve içerisinde 7.000 çeşit ürünün bulunduğu şekilde kuruluyor. Markayı yakından tanıyanlar IKEA’nın büyümesini ve gizliliğini başı belli olmayan bir ahtapota benzetiyorlar. Başının belli olmaması merkezden tüm işlerin çok derin bir gizlilik içinde yürütülmesinden kaynaklanıyor.
Her ne olursa olsun İngvar Kamprad diğer adıyla IKEA, birçok ailenin mutluluğuna katkıda bulundu ve uygun fiyatlarla hayallerindeki evi yakalama şansını elde etmek isteyen insanlara umut kaynağı oldu. Müşterisini kendinden bir parça görerek onunla iletişimi alışverişin ötesinde, daha sıcak bir beraberliğe taşıdı ve taşımaya devam ediyor. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder