Sony Avrasya Genel Müdürü Mohsen NOOHI’den
SONY’nin başarı sırları
20. yüzyılın ilk yarısında
yaşanan büyük savaşların ardından, Japonya neredeyse yıkılmış durumdaydı.
İnsanlar, ülkeyi yeniden ayağa kaldırabilmek için çalışmaya ve çıkış yolları
aramaya başladılar. Elektronik sektörünün de Japonya’da bu kadar gelişmesinin
temel nedenlerinden biri budur.
Çünkü tekrar ayağa kalkmanın başka yolu yoktu! Ünlü ve başarılı bir mühendis olan Masaru Ibuka ve pazarlama uzmanı arkadaşı Akio Morita’nın kurduğu Sony de böyle bir dönemde, yenilikçi modeliyle kısa bir sürede dünya markası haline geldi. Onlar, fırsatları gördüler, uzmanlıklarını, pazarın ihtiyaçlarına göre yeni ve farklı ürünler yaratmak için kullandılar. Dolayısıyla yenilikçilik, Sony’nin ruhudur! Biz, hiçbir zaman taklit etmedik, kimsenin peşinden gitmedik… Diğerinin aynısını yapmadık! Sony’nin tüm yöneticilerinin dikkat ettiği en önemli ilke budur. Hayal gücü ve farklı olma arzusu! Bizi bu özellikler başarılı kılıyor.
Çünkü tekrar ayağa kalkmanın başka yolu yoktu! Ünlü ve başarılı bir mühendis olan Masaru Ibuka ve pazarlama uzmanı arkadaşı Akio Morita’nın kurduğu Sony de böyle bir dönemde, yenilikçi modeliyle kısa bir sürede dünya markası haline geldi. Onlar, fırsatları gördüler, uzmanlıklarını, pazarın ihtiyaçlarına göre yeni ve farklı ürünler yaratmak için kullandılar. Dolayısıyla yenilikçilik, Sony’nin ruhudur! Biz, hiçbir zaman taklit etmedik, kimsenin peşinden gitmedik… Diğerinin aynısını yapmadık! Sony’nin tüm yöneticilerinin dikkat ettiği en önemli ilke budur. Hayal gücü ve farklı olma arzusu! Bizi bu özellikler başarılı kılıyor.
Bilgi, insana güç veriyor… Bu
noktada bizler geleceği anlamak, onu oluşturmak ve tüketiciye, “öğreneceği”
yeni bir gelecek vaat etmek zorundayız! Bunu da öncelikle tüketiciyi “okuyarak”
başarabiliriz.
Sony yalnızca tüketici tarafında
çalışmıyor, aynı zamanda “profesyonel çözümler” dediğimiz alanda da büyük işler
yapıyor. Bunun anlamı şu: Farklı alanlarda faaliyet göstererek, katma
değerimizi arttırıyor, risklerimizi azaltıyoruz. Örneğin, birçok televizyon
kanalına ya da radyoya gidin, profesyonel anlamda birçok Sony ürününün
kullanıldığını göreceksiniz… Dolayısıyla Sony aslında bir değer zincirinin
neredeyse her noktasında yer alıyor: Gösteri, eğlence, bilgi… Böylece bütünü
daha iyi anlıyor ve değerlendirebiliyoruz. Bence en önemli avantajımız budur!
Tek dezavantajımız ise faaliyet gösterdiğimiz değişik alanlarda, farklı
şirketlerle rekabet etmek! Bu şirketlerin büyük bir çoğunluğu, “dar alanlarda
uzmanlaşan” şirketler. Gerilla mantığı ile rekabet eden bu tür şirketlerle,
“büyük bir marka olarak” rekabet etmek, bazen daha zor olabiliyor…
Ben Sony’ye katıldığımda çok
küçük ve niş(belli alan odaklanmış) bir şirketti. Elektronik tüketicileri de
bugünkü kadar fazla değildi. Öte yandan en az 3 şirketten daha iş teklifi
almıştım. Bunlardan biri de büyük bir Amerikan şirketiydi. Ama Sony’nin tarzı,
bugün olduğu gibi çok esnek ve yenilikçiydi. Bu şirkette ne yapmak istiyorsanız
onu yaparsınız. Kariyerinizi kendiniz tasarlarsınız! Birçok şirket bunu
yapmanıza izin vermez, kariyerinizi sizden başka herkes yönlendirir. “Doğru
şeyleri yap. Başarılı ol. Ve daha başarılı ol.” Sony’nin çalışma mantığı budur.
Onun başarısı büyüdükçe, seninki de büyür. Sony, insan odaklı bir şirkettir.
Bununla birlikte, yalnızca bugünün değil, geleceğin sorun ve ihtiyaçları için
de çözüm üretir. İşte geleceği yakalamak budur!
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder