Nötron Jack olarakta anılan 20.
yüzyılın en büyük işletme CEO’su, dünyanın en büyük iş insanı olarak kabul
edilen Jack Welch, 1981 yılında GE’nin CEO’su oldu. GE’nin (General Electric)
10 Milyar dolar olan piyasa değerini 2000’de 600 Milyar a çıkardı. İlk on
yılını 10 yılını eline aldığı organizasyonun kültürünü değiştirmek için
harcadı. Fosilleşmiş insanları ve düşünceleri yok etmek için. Diğer on yılını
da yok ettikleri yerine yenilerini getirerek geçirdi. Söyledikleri hangi
işletme için geçerli değil ki?
GE’de yaşadıklarını “Jack Welch ve General
Electric’in Yolu” isimli kitapta anlatıyor.
Kitaptan bir kaç cümle;
w Yöneticiliği çokbilmişlikle, başkalarından
daha zeki görünmekle bir tutuyorlar. İnsanları esinlendirmiyorlar, Ben,
“yönetme”yle bağdaşlaştırılmış özellikleri sevmiyorum: denetleme, insanları
bastırma, karanlıkta bırakma, zamanlarını ıvır zıvırlarla ve raporlarla israf
etme. Ümüklerine basma, insanlara böyle özgüven aşılayamazsınız.
w Lider yalnız bir vizyon yaratmak değil,
aynı zamanda organizasyonun her düzeyinde çalışanların o vizyonla
yaşadıklarından emin olmak zorundadır.
w Liderler; işlerin nasıl iyi yapılabileceği
konusundaki net vizyonları ile insanları esinlendiren kişilerdir.
Kolaylaştırandan çok denetleyen, basitleştirenden çok karmaşıklaştıran,
hızlandırıcıdan çok hükmeden biri değildir lider.
w İşim, en büyük fırsatlara en iyi kişileri
yerleştirmek ve paraları doğru yerlere en iyi biçimde dağıtmak. Hepsi bu. Fikirleri aktar, kaynakları dağıt ve yoldan
çekil”
w Aşırı yönetmeye kalkıp başarısız olmayın.
Bir vizyon yaratarak yönetin, sonra da çalışanlarınızın o vizyonla
çalıştığından emin olun. İşte hepsi bu kadar. Sonuçta, işletme gerçekten
karmaşık bir iş değil. Öyleyse liderlik edin, yönetmeyin ve yoldan çekilmeyi
unutmayın.
w İşletmenin vizyonunu gerçekleştirebilmesi
için, vizyonu paylaşacak yöneticiler yetiştirin.
w Pek çoğunuz bütün gücünüzle C’leri B
yapmaya çalışıyorsunuz. Bu işkencedir, hani şu eskisinin çarklı işkencesi.
C’leri B şirketlerine ya da C şirketlerine koyun, pekâlâ başarılı olurlar...
Biz A+ı şirketiyiz. Biz yalnızca A oyuncuları isteriz. Biz yalnızca A
oyuncuları isteriz. İstediğimiz herkesi elde edebiliriz. Sizlerden herhangi
biri en iyi den daha azıyla sizin karşınıza çıkıyorsa ondan utanın. En
iyilerinize önem verin. Onları ödüllendirin. Terfi ettirin. Onlara iyi para
ödeyin. Bir miktar hisse senedi opsiyonu verin ve bu zamanı C’lerin B olmasını
sağlamak için harcamayın. Başlangıçta onları hedef dışına çıkartın. Bu bir
katkıdır.
Welch birinci tip yöneticiyi, finansal ya da diğer taahhütlere uyar ve GE’nin değerlerinin paylaşan biri olarak tanımlıyor. Welch böyle liderleri seviyor ve çevrede kalacakları konusunda güvence veriyor.
İkinci tip, taahhütleri yerine getirmek ve GE değerlerini paylaşmaz. Bunlar Welch’in lider tipi değil.
Üçüncü tip, taahhütleri kaçırır ama değerleri paylaşır. Birçok işletme liderlerinin böyle bir kişiyi hiç kabul edilemez bulacak olmasına karşın, Welch bu tipi o kadar da bağışlanmaz görmüyor. Welch rakamları tutturandan çok, şirket değerlerine bağlanan yöneticiye ilgi gösteriyor.
Dördüncü tıp taahhütlere uyar ama GE’nin değerlerini onaylamaz. Bu kişi başkandan en büyük kuşkuyu yaratıyor.
Dört tip yönetici
Welch birinci tip yöneticiyi, finansal ya da diğer taahhütlere uyar ve GE’nin değerlerinin paylaşan biri olarak tanımlıyor. Welch böyle liderleri seviyor ve çevrede kalacakları konusunda güvence veriyor.
İkinci tip, taahhütleri yerine getirmek ve GE değerlerini paylaşmaz. Bunlar Welch’in lider tipi değil.
Üçüncü tip, taahhütleri kaçırır ama değerleri paylaşır. Birçok işletme liderlerinin böyle bir kişiyi hiç kabul edilemez bulacak olmasına karşın, Welch bu tipi o kadar da bağışlanmaz görmüyor. Welch rakamları tutturandan çok, şirket değerlerine bağlanan yöneticiye ilgi gösteriyor.
Dördüncü tıp taahhütlere uyar ama GE’nin değerlerini onaylamaz. Bu kişi başkandan en büyük kuşkuyu yaratıyor.
“Heyecanlandıracak iyi bir ekibinizin olması şart. Daima en iyi kişilerle
çalışın
Ekibinize iyi birilerini katamıyorsanız, eksiklik sizdedir."
w
"Rakamlar vizyonu göstermez. Bir işletmenin hayatta kalabilmesi için
üç unsura ihtiyacı vardır; çalışanın tatmin edilmesi, müşterinin tatmin
edilmesi ve nakit akışı. Biz bu üç unsura, rakamlardan daha çok önem verdik.
Çünkü müşteriyi yeterince tatmin etmişseniz, pazar payınız artar. Çalışanınızı
tatmin ederseniz, verimlilik elde edersiniz. Ve sonuçta kasanıza giren nakit
artar."
w
"Bir pazarda yeriniz dördüncülük ya da beşincilikse, 1 numara nezle
olduğunda siz zatürre olursunuz. Oysa 1 numara sizseniz, pazarın kaderini de
siz denetlersiniz. Dört numarayken bunu yapmak mümkün değildir. GE'nin o yüzden
çok sayıda bir numarası vardır."
w
"Dışarıdakilere başka, içeridekilere başka şeyi söylediğimi
duyamazsınız"
w
"Rakamlar vizyonu göstermez. Bir işletmenin hayatta kalabilmesi için
üç unsura ihtiyacı vardır; çalışanın tatmin edilmesi, müşterinin tatmin
edilmesi ve nakit akışı. Biz bu üç unsura, rakamlardan daha çok önem verdik.
Çünkü müşteriyi yeterince tatmin etmişseniz, pazar payınız artar. Çalışanınızı
tatmin ederseniz, verimlilik elde edersiniz. Ve sonuçta kasanıza giren nakit
artar."
w
"Büyük karlar elde etme şansını baltalamanın en kolay yolu,
organizasyonu anlaşılması güç hale getirmektir."
w
"2000'e kadar, kalite alanında rakiplerimizden daha iyi değil, on
bin kat daha iyi bir şirket olmak istiyoruz." (90’larda söylediği bir söz)
Şirketinize en iyi fikirleri
alarak örnek oluşturun.
Yeni fikirler taşıyan çalışanları
ödüllendirin
Yeni fikirleri takdir edin
Bir öğrenme kültürü geliştirirken
şirketinizin malı olarak sağlam olduğundan emin olun
Tanımlı bir stratejik yönelim
oluşturun ve vizyonu şirket boyunca anlaşılır hale getirin.
Bir güven ve açıklık ortamı
yaratın
Şirkete rehberlik etmek üzere
tanımlı bir dizi değerleri tutun.
Hızlı davranmayı, esnekliği ve
yeniliği bir refleks hale getirin.
Şirketinizdeki herkesin her türlü
fikre açık olmasını sağlayın
Bir öğrenme kültürü geliştiren
davranış ve eylemleri ödüllendirin
Sözlerinizi pratikle destekleyin
Bütün şirketin sizin kendinizi
öğrenmeye adadığından haberi olmasını sağlayın
Üretkenliğin önündeki engelleri
kaldırın
“En iyi pratikler” hareketini
başlatın.
Şirket içi girişimleri uygulamaya
özen gösterin.
Şirketinizin bir dizi açık
değerleri yoksa bir tane yaratmak için küçük bir görev gücü kurun.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder