TARİHÇESİ
Howard Schultz, New York, Brooklyn'de yoksul bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelir. Küçük yaşta ailesinin içinde bulunduğu sıkıntıları, babasının maddi problemler yüzünden her geçen gün tükendiğine şahit olan Schultz, fark yaratmaya ve birlikte çalıştığı insanlara en rahat ortamı oluşturacağına karar vermiş, tüm çalışma hayatında bunları esas almıştır.
Burslu öğrenci olarak Kuzey Michigan Üniversitesi'ni
bitirir ve ev aletleri satan bir şirkette pazarlamacı olarak işe başlar. Bir
gün, Seattle'da kahve çekirdeklerini öğütüp taze kahve satarak sürekli kahve
makinesi siparişleri veren ‘Starbucks' adındaki bir dükkân ilgisini çeker ve Seattle'a
gider. Onu cezbeden şey aslında kahvedeki efsuni koku olmuştur. kafenin
sahipleriyle iletişimini güçlendirir. Bir yıl sonra Starbucks’un sahipleri Schultz’u pazarlama
müdürü olarak işe alırlar. Starbucks’un hikayeside böylece başlamış olur.
Starbucks
Coffee, kahveye meraklı iki akademisyen Jerry Baldwin, Zev Siegal ve yazar
Gordon Bowker tarafından 1970 yılında kurulur. Seattle'daki Pike Place
bölgesinde küçük bir kahve dükkânı olarak açıldı. Starbucks
ismini Herman Melville'in "Moby Dick" kitabından aldılar. İlk
dönemlerinde kahve dağıtım işiyle de ilgilenirler. 1982’de Howard Schultz'ın New York'tan gelip
kafedeki atmosferi görmesiyle her şey değişir. Bu durumu kendisi şu şekilde
açıklıyor;
Aslında Starbucks'ta bir çalışan
olarak işe başlamıştım. 1982 yılının sonbaharıydı. Üç mağazamız vardı ve
dördüncüsünü açmaya hazırlanıyorduk. Beni cezbeden, girişime yönelik fırsatlar
oldu. Kahvenin kalitesinden çok etkilenmiştim. Aslında Seattle halkını kahve
konusunda eğitiyorduk. Bir gün şirketin sahibi olacağımı ve sizin de dediğiniz
gibi 10 bin şubeye sahip olacağımızı hiç düşünmemiştim. İnanılmaz bir hayali
gerçekleştirdik.
Geldiği yerde
çok iyi bir konum yakalamışken, her şeyi geride bırakmaya karar verir ve eşiyle
birlikte Seattle'a taşınır. Diğer üç ortakla birlikte işi götürmeye karar
verirler. Schultz aynı sene İtalya Milano’ya bir ziyaret yaptı
ve buradaki sokak kafeleri (espresso
barları) onun için önemli bir dönüm noktası oldu.
Schultz, İtalya’dan döndüğünde kendi kendine şu
soruyu sormuş: ‘Niye ABD'de de insanların oturup sohbet edebilecekleri kafeler
olmasın?'
1985’e
gelindiğinde ise anlaşmazlığa düşerler ve Howard Schultz ortaklıktan ayrılır.
Vakit geçirmeden Roma efsanelerindeki "savaş tanrısını" simgeleyen İl
Giornale markalı kahve dükkânları zincirini kurar. 1987 yılında Starbucks Coffee'nin üç ortağı birkaç “Peet’s Coffee and Tea” mağazasını satın alınca şirketlerini satmaya karar verirler. Howard
Schultz, hiç beklemeden şirketi satın alır(3,8 milyon dolar) ve Starbucks
Coffee'nin gerçek hikayeside bundan sonra başlamış olur. Schultz`un İI Giornale
isimli kahve dükkânları, Starbucks’a dönüşerek hizmet vermeye devam eder.
Starbucks, açılmadan önce ABD’ deki kahve durumu şöyleydi: ABD’de kahve
tüketiminde yılda yüzde 2,5 düşüş gözleniyordu. Bu sebeple Starbucks’un
başarılı olacağına hiç kimse inanmıyor ve bu işe girmek tamamen mantık dışı
kabul ediliyordu. Bu değerlendirmeleri yapanlara göre ancak ucuz satarsan
pazardaki gücünü koruyabilirdin. Howard Schultz bu yorumların karşısında ne
yapabilirdi. Vazgeçebilirdi. Ama o devam etmeyi göze aldı. Bir araştırma
hazırlattı. Bu araştırma kahve dükkânlarındaki rahat olmayan ortamlar ve
müşteriye yeterince ilginin gösterilmemesi gibi sebepler yüzünden insanların
buralardan uzaklaştığını ve bu kafelerin kapandığını gösteriyordu. 242 ciddi
yatırımcı bu işle ilgilenmek istedi, Howard Schultz bunların arasından 25’iyle
çalışmayı seçti. Böylece Starbucks global bir marka haline gelmeyi
başardı.1992’de diğer şehirlere yayılmak için maddi sıkıntıya düşmüş ve bir çok
kişinin alayıyla karşılaşmış.
Starbucks, ilk mağazalarını Vancouver,
British Columbia ve Chicago,
Illinois şehirlerinde açtı. Kuzey Amerika dışındaki ilk mağazası 1996 yılında Tokyo, Japonya’da açıldı. kafe sayılarında her zaman
artış isteniyor. Bunun nedeni de müşteri
memnuniyeti. Howard Schultz, Kanada da Starbucks’u açtığında müşterilerin
kuyrukta beklediğini görünce, gerekirse caddenin karşısına yeni bir Starbucks
açmaları gerektiğini söylemiş ve dediği şekilde dükkânı açtırmış.
F Starbucks, 1992
yılında 165 adet olan mağazalarını 2003 “Seattle`s Best Coffee” ve
“Torrefazione İtalia” mağazalarını alarak 215’e çıkardı. Amerika’da bir yılda
açılan mağaza sayısı, yirmi yılda açılana eşit.
F 1982’de beş mağazası
bulunan Starbucks’un şimdi 37 ülkede ve 12.500’e yaklaşan şubesi vardır.
Bunların çoğunluğu Amerika’dadır. Starbucks'un uzun vadeli hedefi 20 bini
Amerika'da olmak üzere dünya genelinde 40 bin mağaza. Bu mağazalarda 130 bin
kişi çalışıyor.
F 1998 yılında Starbucks, ABD’de 1500, ülke dışında ise 300 kafeye
ulaşmış
F (1 Temmuz 2000)
Restaurants and Institutions Dergisi, Howard Schultz’u 'Yılın Yöneticisi'
seçti.
F Eylül 2000, Columbia
Üniversitesi İşletme Bölümü, İş Etiği Botwinick Ödülü verdi.
F BusinessWeek (Ocak
2002), Howard
Schultz’u 'Yılın En İyi 25 Yöneticisi' arasında gösterdi.
F (2004) Time Dergisi,
'Dünyayı Yönlendiren 100 Lider' arasında gösterdi.
F 2006 cirosu yaklaşık 8
milyar, karlılığı ise 500 milyon dolar.
F Starbucks
markası 21. yüzyılın en büyük 75 küresel markası arasında anılmaktadır.
F 2005
yılında Fortune tarafından 7. kez “çalışılabilecek en iyi 100 firma“ arasına
seçilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder